Ta strona korzysta z plików cookie (ciasteczka). Korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Każdy użytkownik może zarządzać plikami cookie na swoim urządzeniu, może również całkowicie zablokować ich przyjmowanie. Blokada taka może jednak spowodować istotne ograniczenia w funkcjonalności serwisu.
+48 579 636 184
Zamknij
+48 579 636 184

Reklamy na Facebooku a koszt w działalności

Preview stocksnap wbwky1fq2i

Przedsiębiorcy w dzisiejszych czasach korzystają z mediów społecznościowych w celu zdobycia klientów oraz zwiększenia swoich zysków. Często wykorzystywane do tego są reklamy publikowane w przestrzeni wirtualnej, które bardzo często są przeprowadzane na Facebooku. Niedawno w związku z interpretacją Ministerstwa Finansów odnośnie kwalifikacji wydatków na reklamy z Facebooka zrobiło się gorąco. Wielu przedsiębiorców wycofało z działalności koszty reklamy. Przed kilkoma dniami Ministerstwo wydało nową interpretację dotyczącą faktur wystawianych przez Facebooka. Ponadto Facebook od niedawna wystawia faktury zgodne z Polskim prawem podatkowym. O co dokładnie w tym wszystkim chodzi przeczytasz poniżej.

Faktura z Facebooka, czy można ująć ją w kosztach działalności?

Art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje pojęcie kosztów uzyskania przychodów. Są nimi wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki na reklamy nie zostały zawarte w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zatem potencjalnie opłaty za reklamy na Facebooku mogą być kosztem podatkowym.

Dokumentowanie wydatków

Należy zauważyć, że zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki poniesione na działalność gospodarczą, aby mogły być ujęte w kosztach, muszą zostać odpowiednio udokumentowane. Dokumentem będącym podstawą do zaksięgowania kosztów jest m.in. faktura. Facebook wystawia faktury, więc pozornie wydaje się, że nie powinno być żadnego problemu z zakwalifikowaniem wydatków tego typu w koszty uzyskania przychodu.

Jednakże przypomnijmy, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z 106e ust. 1 faktura powinna zawierać między innymi:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska (lub nazwy podatnika i nabywcy) towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.

Zatem niezbędnym elementem faktury jest jej data wystawienia. Dokument bez tego elementu jest niekompletny i nie może zostać zaksięgowany w koszty działalności.

Kontrowersyjna Interpretacja Indywidualna Ministerstwa Finansów

Facebook jest Irlandzką spółką, która wystawiała do tej pory faktury zgodnie z tamtejszymi zasadami. Niestety na tych dokumentach nie znajdowały się daty wystawienia.

Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej w Interpretacji Indywidualnej z dnia 8 lutego 2018 roku (nr 0114-KDIP3-1.4011.451.2017.1.ES) orzekł: "(...) podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są m.in. faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne, zwane dalej „fakturami”, wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami.
W związku z tym, że posiadana przez Wnioskodawcę faktura za zakupione reklamy nie zawiera daty wystawienia to Wnioskodawca nie ma prawa ująć jej w prowadzonej podatkowej książce przychodów i rozchodów."

Zmiana frontu przez Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej

Pamiętajmy, że zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił koszt uzyskania przychodu, musi spełniać następujące warunki:

  1. zostać poniesiony przez podatnika,
  2. być definitywny,
  3. pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;
  4. poniesiony musiał zostać w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów,
  5. zostać właściwie udokumentowany,
  6. nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z ustawą nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Co zatem w przypadku, gdy przedsiębiorca faktycznie ponosi taki wydatek, wydatek jest definitywny, pozostaje w związku z prowadzoną działalnością? Jedynym brakiem jest brak formalny na fakturze wystawionej zgodnie z zagranicznymi przepisami. Czy przedsiębiorca na pewno nie może rozliczyć takiej faktury w działalności?

Niedawno ukazała się kolejna interpretacja indywidualna wydana przez Ministerstwo Finansów. Dotyczyła usług reklamowych na Facebooku. Możemy w niej przeczytać, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej za pośrednictwem sklepu internetowego. Jednocześnie, aby zwiększyć przychody korzysta z reklam w serwisie społecznościowym. Faktury za reklamę wystawia firma zarejestrowana w Irlandii. Na portalu Wnioskodawczyni może samodzielnie generować faktury a także raporty rozliczenia, na których brakuje daty wystawienia. Do kosztów uzyskania przychodów zalicza poniesione wydatki na reklamę zgodnie z datą płatności podaną na dokumencie.

Jak stwierdził dyrektor KAS: "(...)wydatki na reklamę, nie zostały wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co więcej, we wniosku został wykazany związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesieniem wydatków na reklamę a uzyskaniem przychodu (...) nie budzi wątpliwości, że w omawianym przypadku prawidłowo udokumentowane wydatki poniesione na zakup reklam spełniają ww. definicję kosztów uzyskania przychodów."

Dalej dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej wymienia dowody księgowe na podstawie których można księgować koszty i przychody w księdze przychodów i rozchodów. Są to: faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne, zwane dalej „fakturami”, wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami, czyli zgodne z ustawą o VAT. W interpretacji są także wymienione obowiązkowe elementy faktury, o których pisaliśmy wcześniej. Faktura od kontrahenta z Irlandii nie spełnia wszystkich kryteriów określonych w ustawie o VAT. Brakuje na niej daty wystawienia. Należy jednak pamiętać, że ta faktura jest wystawiona zgodnie z Irlandzkimi zasadami. Przywołana interpretacja nadmienia, że braku daty wystawienia nie można skorygować notą korygującą, ponieważ faktura została sporządzona na podstawie innych niż polskie przepisy podatkowe. Nota korygująca dotyczy tylko dokumentów polskich. Ponadto w Interpretacji uznano, że generowane raporty rozliczeń również nie stanowią dokumentów księgowych, ponieważ nie zostały wymienione jako dokumenty księgowe w żadnych ustawach/rozporządzeniach podatkowych.

Jednak jak opisano w Interpretacji: "(...)Dodać należy również, że brak możliwości zaewidencjonowania wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów z uwagi na brak posiadania przez podatnika wymaganej w rozporządzeniu formy ich udokumentowania – nie oznacza automatycznego braku możliwości uznania ich za koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli zatem podatnik w inny sposób rzetelnie udokumentuje poniesienie kosztu podatkowego, powinien to uwzględnić w trakcie roku podatkowego w bieżącej zaliczce na podatek, jak również w rocznym rozliczeniu podatku dochodowego. "

Zatem należy zauważyć, że wydatek powinien być udokumentowany najlepiej jak się da, a Ministerstwo Finansów wcale nie wyklucza możliwości zaliczenia w koszty wydatków na usługi reklamowe świadczone przez Facebooka pomimo braku formalnego na fakturze.


Zmiany w sposobie wystawiania faktur przez Facebook

Bardzo dobrą wiadomością jest jednak, że Facebook od lipca 2019 r. zmienił sposób wystawiania faktur. Po pobraniu i otworzeniu faktury możemy zauważyć, że napis na fakturze "Payment Date" zmienił się na "Invoice/Payment Date".

Zatem już nic nie stoi na przeszkodzie zaliczania w koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na reklamę na Facebooku. Pamiętajmy również, że w związku z takimi fakturami powinniśmy rozliczyć import usług oraz podatek u źródła.

 

Szukasz biura rachunkowego?

Skontaktuj się z nami już dziś!

Skontaktuj się z nami!
Zgłoś konto bankowe firmowe! Zbliża się biała lista podatników