Ta strona korzysta z plików cookie (ciasteczka). Korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Każdy użytkownik może zarządzać plikami cookie na swoim urządzeniu, może również całkowicie zablokować ich przyjmowanie. Blokada taka może jednak spowodować istotne ograniczenia w funkcjonalności serwisu.
+48 579 636 184
Zamknij
+48 579 636 184

Profil zaufany - po co mi to?

Preview internet 3484137 1920

Aby załatwiać sprawy urzędowe online niezbędne jest posiadanie profilu zaufanego. Profil zaufany jest bezpłatnym narzędziem potwierdzającym naszą tożsamość oraz umożliwiającym składanie podpisu uwierzytelniającego, zaufanego pod podaniami oraz wnioskami składanymi elektronicznie do placówek administracji państwowej. Poniżej opisze krok po kroku jak założyć profil zaufany.

Co można załatwić posiadając profil zaufany?

Portalami umożliwiającymi załatwienie spraw urzędowych przez Internet są m.in.:

  1. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) — obsługująca np. wnioski o dowód osobisty, o odpisy aktów stanu cywilnego, służące do zgłoszenia urodzenia dziecka,
  2. Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS)  tu umówić się na wizytę w placówce ZUS, wysłać wnioski, sprawdzać swoje zwolnienia lekarskie,
  3. Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG)  gdzie można założyć / wznowić / zawiesić lub zamknąć działalność gospodarczą, uzyskać dane osób, które prowadzą firmy w Polsce.

Ponadto za pomocą profilu zaufanego możemy sprawdzić: punkty karne, status swojego dowodu osobistego, swoje dane w rejestrach PESEL czy w Rejestrze Dowodów Osobistych a także dane medyczne umieszczone w Internetowym Koncie Pacjenta.

Profil zaufany można złożyć na kilka sposobów:

  1. Bez wychodzenia z domu
  2. W punkcie potwierdzającym

 

1. Zakładanie profilu zaufanego bez wychodzenia z domu

Profil zaufany można założyć bez wychodzenia z domu, jeśli jest się posiadaczem:

  • konta w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego lub
  • kwalifikowany podpis elektroniczny.

Za pomocą internetowego konta bankowego

W tym przypadku nie ma obowiązku potwierdzać swoich danych osobiście w urzędzie, ponieważ zostały wcześniej potwierdzone w placówce bankowej.

Co zrobić żeby założyć profil zaufany?

  1. Wejdź na stronę profilu zaufanego .
  2. Kliknij załóż profil.
  3. Wybierz opcję banki i inni dostawcy.
  4. Wybierz swój bank.
  5. Dalej postępuj zgodnie z instrukcjami.

Od teraz korzystając z profilu zaufanego zawsze będziesz logował się do niego przez bank.

Za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego

Jeśli jesteś posiadaczem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, możesz skorzystać z tej opcji.

Jak założyć profil zaufany?

  1. Wejdź na stronę profilu zaufanego .
  2. Kliknij załóż profil.
  3. Wypełnij formularz online.
  4. Kliknij Zarejestruj się.
  5. Wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego. Wpisz kod.
  6. Wyświetli się kolejny komunikat, który potwierdzi, że twój wniosek o profil zaufany został pomyślnie złożony. Pojawią się 2 opcje do wyboru wybierz opcję potwierdzenia certyfikatem kwalifikowanym.
  7. Uruchom aplikację PZ Signer.
  8. Kliknij Rozpocznij proces podpisu.
  9. Kliknij Przejdź do podpisu (okienko Krok 4 w aplikacji). Poczekaj, aż pojawi się możliwość wyboru/wskazania certyfikatu kwalifikowanego (Krok 5).
  10. Kliknij Podpisz dokument (Krok 6).
  11. W nowym oknie wprowadź PIN.
  12. Potwierdź wykonanie kroków w aplikacji PZ Singer (Krok 7).
  13. Wrócisz do przeglądarki internetowej. Kliknij Potwierdź wykonanie kroków.

2. Zakładanie profilu zaufanego w punkcie potwierdzającym

Punktami mogącymi potwierdzić naszą tożsamość są głownie urzędy i wybrane banki. Wniosek o założenie profilu zaufanego zostaje zweryfikowane przez pracownika punktu potwierdzającego. Potrzebne są do tego dokumenty tożsamości. Twój wniosek powinien zostać wydrukowany i podpisany.

W jaki sposób uzyskać profil zaufany?

  1. Wejdź na stronę profilu zaufanego,
  2. Kliknij Zarejestruj .
  3. Wypełnij formularz.
  4. Kliknij Zarejestruj się. W ten sposób złożysz wniosek o założenie profilu zaufanego.
  5. Sprawdź, czy dobrze pamiętasz podany identyfikator i hasło — zaloguj się na stronie profilu zaufanego.
  6. Idź do wybranego punktu potwierdzającego i potwierdź tam założenie profilu zaufanego. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku.

Gdzie potwierdzić profil zaufany

Sprawdź adres najbliższego punktu potwierdzającego Wejdź w wyszukiwarkę punktów potwierdzających na stronie profilu zaufanego.

 

Szukasz biura rachunkowego?

Skontaktuj się z nami już dziś!

Skontaktuj się z nami!
Koszty działalności gospodarczejZa co będziemy mogli zapłacić z rachunku VAT?